• Przechowalnia 0
  • Kontakt


    WYPOŻYCZALNIA

    KONTAKT:

    WARSZAWA
    887-681-030
    marcin@orbisfera.pl

    KRAKÓW/KATOWICE
    570-207-555

    OSTRÓW MAZ.
    786-223-449

     
    Jak Naturalnie Wzmacniać Odporność

    W sezonie zimowym i wczesno-wiosennym nie trudno o przeziębienie lub inne infekcje. Czy wiesz jak się przed nimi uchronić? Jak wzmocnić naturalną odporność bez wizyt u lekarza i stania w kolejce w aptece? Czy herbata z miodem i cytryną wystarczy?

     

    Nie zapominaj o zasadach zdrowego żywienia

    Po pierwsze nie możesz zapominać o podstawowych zasadach zdrowego żywienia. Urozmaicone i regularne posiłki dostarczą niezbędne witaminy i składniki mineralne, które pomogą Ci w walce z wirusami i bakteriami.

    Warzywa i owoce

    Jeśli chcesz naturalnie wzmocnić swoją odporność  w swojej codziennej diecie nie możesz zapominać o owocach i warzywach. Witaminą odgrywającą szczególną rolę w odporności jest witamina C. Niedobór witaminy  C powoduje zmęczenie, brak łaknienia, niedokrwistość i osłabienia odporności. Cennym źródłem witaminy C są owoce dzikiej róży, natka pietruszki, czarne porzeczki, papryka czerwona, kiwi, szpinak, brokuł, kalafior, kapusta, cytryna, pomarańcze, mandarynki, grejpfruty,  żurawina.

    Do witamin, których źródłem są owoce i warzywa należy także β-karoten i witamina A, których źródłem są morele, dynia, cykoria, groszek, marchew, sałata, szpinak. Oprócz wzmacniania odporności witamina A jest niezbędna w procesie widzenia, dlatego zadbaj o odpowiednie jej spożycie, jeśli w zimowe wieczory więcej czasu spędzasz  przy komputerze/ telewizorze. Nie rozgotowuj warzyw, aby nie traciły cennych składników, spożywaj je al dente. Możesz korzystać z produktów mrożonych, a także produktów kiszonych.

    Produkty zbożowe

    Produkty zbożowe powinny być głównym źródłem energii. Jednak warto wybierać pełnoziarniste pieczywo i makarony, gruboziarniste kasze, a także płatki owsiane i otręby. Wymienione produkty są źródłem między innymi cynku i  miedzi, a także błonnika, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania  układu odpornościowego.

    Mleko i jego przetwory

    Szczególną rolę w wzmacnianiu odporności pełnią fermentowane napoje mleczne zawierające bakterie probiotyczne, do których zaliczamy z grupy Lactobacillus i Bifidobacterium.  Bakterie probiotyczne naturalnie wzmacniają odporność, regulują pracę przewodu pokarmowego, a także biorą udział w utrzymaniu prawidłowej mikroflory przewodu pokarmowego.

    Przyprawy rozgrzewające

    W zimowe dni, kiedy wracamy do domu często mamy ochotę się rozgrzać. Pomogą nam w tym naturalne przyprawy takie jak imbir, papryczka chilli, czosnek, goździki, cynamon, skórka z pomarańczy.

    Czosnek

    Czosnek dzięki zawartości związków takich jak allil i allicyna ma działanie przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe, przeciwgrzybicze. Oprócz tego bierze udział w obniżaniu ciśnienia krwi, cholesterolu i poprawia stan naczyń krwionośnych. Z tego powodu możesz go dodawać do potraw.

    Oleje i tłuszcze

    Jeśli chcesz wzmocnić swoją odporność tłuszcze zwierzęce zastąp olejami roślinnymi, szczególnie olejem lnianym, które zawierają cenne niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe - omega-3. Kwasy tłuszczowe omega-3 łagodzą stany zapalne, a także stymulują działanie leukocytów. Do źródeł kwasów omega-3 należą także tłuste ryby (np. łosoś, śledź, makrela) , które zawierają także selen – składnik mineralny uczestniczący w procesach odpornościowych. Dobrym źródłem niezbędnych kwasów tłuszczowych są także orzechy i nasiona. W okresie zmniejszenia odporności możesz także spożywać tran.

    Miód – jak stosować, aby wzmacniał odporność?

    Poprzez zawarte w miodzie związki pochodzące z nektaru, miód hamuje rozwój drobnoustrojów, przez co wzmaga działanie układu odpornościowego. Oprócz tego działa przeciwbólowo, regenerująco i odtruwająco (neutralizuje leki i używki). Miodem można słodzić np. herbatę. Jednak należy pamiętać, aby nie dodawać miodu do gorącego płynu, ponieważ traci on wtedy cenne lecznicze właściwości.

     

    Dietetyk Ewelina Szczytowska

    Akceptuję
    Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
    Czas wyświetlania strony: 0.089s